Meny Parfym Hårvård Hudvård Smink
Parfym.se
Meny
ÅRETS JULKLAPP 2024! UNISEXDOFTER

Köpvillkor

Parfym Sverige AB, organisationsnummer 556705-2799, äger Parfym.se. Kontaktuppgifter och övrig relevant bolagsinformation om Parfym Sverige AB framgår på denna webbplats. Läs mer om oss här.

1. Allmänt

1.1 Dessa köpevillkor gäller när du som konsument gör beställningar från Parfym Sverige AB på Parfym.se. Genom beställning på Parfym.se godkänner du de vid tiden publicerade villkor som anges nedan och intygar att de uppgifter du lämnar om dig själv är korrekta. När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta vår kundtjänst. Varje genomförd och godkänd beställning generar per automatik en orderbekräftelse. Den vanligaste anledningen till att en orderbekräftelse uteblir är att man i samband med beställningen har råkat uppge en felaktig mejladress eller att orderbekräftelsen per automatik sorterats in under Skräppost.

1.2 Vid beställningar på Parfym.se ingås det köpeavtal mellan dig och Parfym Sverige AB. Avtal ingås på svenska. Köpeavtal arkiveras och hålls tillgängliga för kunden. För att kunna göra ett köp måste du acceptera dessa köpevillkor. Genom att slutföra köp godkänner du Parfym Sverige AB:s köpevillkor på Parfym.se och förbinder dig att följa köpevillkoren i sin helhet. Du bekräftar också att du tagit del av Parfym Sverige AB:s Integritetspolicy, inklusive cookies som beskriver hur Parfym.se behandlar dina personuppgifter. Läs mer om vår Integritetspolicy här

1.3 För att kunna beställa på Parfym.se måste du som kund ha fyllt 18 år eftersom vi enligt svensk lag inte accepterar kreditköp till personer under 18 år. Om du är under 18 år krävs målsmans tillstånd innan du beställer. Vi förbehåller oss rätten att under vissa omständigheter ändra eller neka en beställning (t.ex. om kunden uppgett felaktiga personuppgifter).

1.4 Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Exempel på detta är fel i produktbeskrivning, produktens tekniska specifikation, innehållsförteckningar, bruksanvisningar, felaktiga priser eller felaktig information angående om en vara finns i lager. Detta omfattar även felaktiga priser som uppstår som effekt av fel av manuell hantering eller tekniska fel. Parfym.se har rätt att justera eventuella felaktigheter och att ändra informationen när som helst om fel upptäcks. Alla bilder ska främst uppfattas som illustrationer och kan därmed inte garanteras exakt återge varans exakta utseende. Detta inkluderar även bilder nyanser på sminkprodukter, eftersom den verkliga nyansen kan variera beroende på ljussättning, konsumentens hudton, o. dyl. Parfym Sverige AB ansvarar ej för information som kommer från en tredje part, såsom leverantörer.

1.5 Parfym.se som butik och webbplats ägs av Parfym Sverige AB. Innehållet på websidan ägs av Parfym Sverige AB, våra samarbetspartners eller dess licensgivare.

2. Priser

2.1 Vid beställning på Parfym.se gäller de priser som anges på webbsidan vid beställning. Våra priser på Parfym.se anges i svenska kronor. I Kassan kan man se det totala priset inklusive moms. Eventuella avgifter samt avdragna rabatter. Priserna inkluderar inte eventuella fraktavgifter och betalningsavgifter vilka anges separat på ett tydligt sätt innan kunden slutför beställning.

2.2 Med rekommenderade priser avses de ordinarie priser som våra leverantörer rekommenderar oss att sätta och en konsument normalt förväntas betala för varan i en fysisk butik i Sverige. Rekommenderade priser på de produktstorlekar, produkter eller varumärken som normalt inte säljs i Sverige räknas om till butikspriser i jämförbart EU-land.

2.3 Med "lägsta pris de senaste 30 dagarna" avses de lägsta priset som Parfym.se har tillhandahållit produkten till försäljning för under de 30 dagarna föregående en prissänkning. Kampanjpriserna är angivna och beräknade mot de lägsta priset de senaste 30 dagarna på respektive produkt. Lägsta priset kan avse ett lägre ordinarie pris eller tidigare kampanjpris.

3. Kampanjer och erbjudanden

3.1 Parfym.se kan under vissa perioder och omständigheter erbjuda kampanjer & rabattkoder som kan innebära förmånligare priser eller villkor än vad som framgår av dessa köpevillkor. Det kan exempelvis röra sig om förlängd ångerrätt. Sådana villkor gäller så länge kampanjen eller erbjudandet pågår och omfattar de specifika varor som omfattas av kampanjen eller erbjudandet. Vi förbehåller oss rätten att när som helst återkalla dessa. Vid avslutande eller återkallande av en kampanj eller erbjudande gäller dessa köpevillkor utan ändringar. Erbjudanden på specifika produkter gäller under en begränsad tid och så länge lagret räcker.

4 Betalsätt

4.1 Kunden kan betala på de sätt som anges i samband med beställningen. För att göra betalningen så smidig och säker som möjligt samarbetar vi med Qliro. Genom Qliro erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontobetalning, kortbetalning och direktbetalning. För Qliros fullständiga villkor klickar du på Delbetalning & Kampanj, Trustly eller SEKKI. För ökad säkerhet använder vi 3D-Secure som är en global säkerhetsstandard framtageb av VISA och Mastercard för betalningar över internet. Vid kreditköp kan det komma att göras en kreditupplysning, vilket du i så fall kommer att upplysas om. Parfym Sverige AB förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt samt att ändra det valda betalsättet om det inte fungerar vid beställningstillfället eller om kunden inte godkänns för det valda betalsättet. Vid val av faktura som betalsätt skickas fakturan med e-post till den e-postadressen du angivit vid beställningen. Tillval av pappersfaktura som skickas med brev är möjlig mot avgift som normalt ligger på 29kr.

5. Frakt och leverans

5.1 Parfym.se levererar enbart inom Sverige.

5.2 Beställningar som inkommit före 13:30 skickas vanligtvis samma dag. Leveranstiden är därefter 1-3 arbetsdagar beroende på valt fraktsätt och postnummer. Vi kan tyvärr inte påverka eventuella förseningar hos fraktbolaget. Vid sådana leveransförseningar fortsätter vi att bevaka beställningen. Om inte annat särskilt avtalats och en leverans är oskäligt försenad, och detta inte beror på dig som kund, har du rätt att häva köpet helt kostnadsfritt.

5.3 Vänligen kontrollera att leveransuppgifterna såsom adress och telefonnummer stämmer innan du slutför köp. Det går tyvärr inte att ändra dessa uppgifter efter att beställningen blivit packad & skickad. Det är alltid du som kund som ansvarar för att du uppger rätt uppgifter vid beställningens slutförande.

5.4 Om din order ska hämtas hos ombud får du en avisering som beskriver var och när paketet ska hämtas. Paketet ska hämtas inom den tid som anges i aviseringen, detta beror på det fraktalternativet du väljer. Avisering kan ske via e-post, SMS eller vanlig post. Paketet löses ut personligen med kolli-id samt giltig legitimation. Om du har tappat bort kolli-id eller har frågor kring uthämtningen, vänligen kontakta oss på kundtjanst@parfym.se eller på telefon 010-5517399 se info kring telefontider i vår kundportal.

5.5 I kassan kan du välja mellan följande fraktbolag. Aktuella priser på de olika fraktsätten samt estimerade leveransdatum framgår i kassan innan du slutför din beställning. All tidsangivelse avser helgfri vardag.

Postnord Ombud
Väljer du fraktsättet ”MyPack” skickas paketet till ett ombud och uppvisning av legitimation krävs vid uthämtning. Leveranstiden är 1-2 arbetsdagar och du får ett spårningsnummer från oss när beställningen har skickats. Med spårningsnumret kan du spåra paketet på Postnords hemsida. Du får även en sms-avisering från Postnord när paketet har levererats till ditt valda ombud.

Postnord Hemleverans
Väljer du fraktsättet ”Postnord Brevlåda 1:a klass – Levereras paketet till din brevlåda i första hand. Om paketet inte får plats i brevlådan lämnas det i stället vid din ytterdörr. Vid val av detta fraktsätt har du som kund, ansvaret för försändelsen från och med att Postnord lämnat och registrerat leveransen. Leveranstiden är 1-2 arbetsdagar.

Instabox
Väljer du Instabox levereras paketet till en paketautomat och identifiering via BankID krävs för att kunna hämta ut paketet. Detta då leveranssättet är kontaktfritt och ej kontrolleras med legitimation hos ombudet. Ungefärlig leveranstid kan ses redan i kassan, när du väljer vilken paketautomat du vill ha beställningen levererad till. Du kommer sedan att få ett SMS från Instabox när beställningen har skickats från oss, där du kan följa status på leveransen. Notera att ditt postnummer avgör om du kan välja detta fraktalternativ.

Budbee Home
Väljer du att få dina varor hemkörda direkt till dörren kan du hos oss välja leverans med Budbee Home. Du får då en spårningslänk via sms från Budbee när paketet har skickats från oss. Via länken kan du följa försändelsen samt se tiden för leverans. Du kan via länken även välja om du vill att paketet lämnas utanför din dörr eller om du önskar att chauffören plingar på vid leverans. Om du begärt att varan lämnas utanför dörr har du själv ansvar från och med att Budbees chaufför lämnat leveransen. Notera att ditt postnummer avgör om du kan välja detta fraktalternativ.

Budbee Box
100% fossilfri expressleverans inom 1-2 dagar till ett smartskåp. Notera att ditt postnummer avgör om du kan välja detta fraktalternativ.

Earlybird
Väljer du fraktsättet Earlybird - Tidig Morgonleverans levereras paketet till din brevlåda, hängs i en påse utanpå brevlådan eller levereras utanför dörren. Om paketet inte får plats i brevlådan lämnas det istället vid din dörr. OBS! Earlybird beträder inte tomter nattetid för leverans utanför dörr. Vid val av detta fraktsätt ansvarar du själv över försändelsen från och med att Earlybird levererat och registrerat leveransen. Preliminär leveranstid är 1-2 arbetsdagar

Early Bird vill bidra till att göra leveranser mer hållbara, både när det handlar om att skydda klimatet och att öka tryggheten för de som levererar paketen. Därför har företaget kollektivavtal för alla anställda och branschens mest ambitiösa klimatmål: 100% utsläppsfria leveranser senast år 2030. Hållbarhetsorganisationen Science Based Targets, som är kopplad till Parisavtalet, bedömer dessutom att klimatmålet är trovärdigt.

OBS! Kom ihåg att hämta ut ditt paket i tid. Om paketet kommer tillbaka till oss som outlöst paket så förbehåller vi oss rätten att fakturera dig en avgift om 199kr för att täcka avgifter och administrativa kostnader.

6. Ångerrätt

6.1 Om du ångrar ditt köp eller någon produkt från din beställning måste du låta oss veta detta inom 14 dagar efter att du mottagit de aktuella produkterna., detta i enlighet med Distansavtalslagen. Du har alltid rätt att ångra ditt köp oavsett skäl genom att meddela oss på kundtjanst@parfym.se. Vänligen notera att ångerrätten inte gäller för produkter med bruten försegling som inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl.

6.2 Vill du utöva ångerrätten ska du skicka ett klart och tydligt meddelande till oss om ditt beslut att frånträda köpeavtalet (t.ex. genom e-post). För en smidig hantering rekommenderar vi dig att maila oss på kundtjanst@parfym.se eller använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt som du hittar här. För effektiv hantering behöver du ange ditt ordernummer, returorsak och kontaktuppgifter så att vi kan identifiera din retur. För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du skickar in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut. Finns inte ordernummer med i returen kan detta medföra en längre hanterings tid samt extra kostnaden på 49 kr då det är svårt att registrera returen rätt.

6.3 Om du ångrar ditt köp kommer vi att betala tillbaka alla genomförda betalningar för berörd order exklusive de leveranskostnader som tillkommit (notera att extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder inte räknas.). Återbetalningen kommer att ske utan dröjsmål och senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi väntar med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan eller varorna från dig. Vi kommer normalt att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv använt för den inledande affärshändelsen om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat.

6.4 Du måste återsända varan till oss utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan fjortondagarsperioden löpt ut.

6.5 Vid utnyttjande av ångerrätten är du ansvarig för både returkostnad samt att varan/varorna kommer i retur oskadda. Du kommer alltså att få betala de direkta kostnaderna för återsändandet av varan. Kostnaderna för returfrakten uppskattas till cirka 50 kr – men kan variera kraftigt i vissa fall beroende på paketets storlek. Vänligen notera att du som avsändare av returpaketet har ansvar att säkerställa att varorna har kommit till oss – därför rekommenderar vi att du skickar varorna på ett spårbart och försäkrat sätt. Du är ansvarig för varornas eventuellt minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion.

6.6 Ångerrätten gäller endast om varan är i väsentligt oförändrat skick. Som kund har du rätt att undersöka varan eller varorna men du får inte bryta plomberingar eller prova produkten då denna då inte kan återlämnas på grund av hälso- och hygienskäl. Rätten att ångra sig upphör alltså när du bryter förseglingen. Med försegling avses även teknisk plombering.

6.7 För varor som inhandlats under perioden november-december erhåller du som kund en förlängd ånger- och bytesrätt t.o.m. 14:e januari. Under samma förutsättningar som ovan och mot uppvisande av kvitto/ följesedel.

7. Retur- och Reklamationsinstruktioner

7.1 Vänligen kontakta kundtjänst kundtjanst@parfym.se innan du skickar tillbaka en vara, oavsett anledning för instruktioner och effektiv ärendehantering. När du vill reklamera en försändelse är det viktigt att du har sparat original-emballaget samt förpackningen till produkten. Emballaget ska kunna fotograferas och skickas till oss på begäran så att vi kan undersöka saken vidare. Har du ångrat ditt köp gör du en Retur. Har du mottagit en skadad produkt i din order gör du en Reklamation. Observera att vi inte har någon nöjd kund-garanti. Detta innebär att vi ej godkänner returer/reklamationer av produkter som du använt men som ej lever upp till dina förväntningar. Vid eventuell allergi eller överkänslighet rekommenderar vi alltid att man provar sin nya produkt på en liten yta (exempelvis handleden) och väntar i 24h för att se om man får någon reaktion. Enligt konsumentköplagen är det inte möjligt att reklamera en vara vid missnöje då vi ej har någon nöjdhetsgaranti.

7.2 Om din reklamation är gjord i rätt tid och fel på produkten föreligger enligt konsumentköplagen skickar vi ut en ny produkt. Om vi inte kan ersätta produkten av någon anledning återbetalar vi dig vad du har betalt för produkten. Skulle felet vara av väsentlig betydelse för dig har du alltid rätt att häva köpet.

7.3 Efter registrerad retur eller reklamationsförfrågan kommer du att kontaktas via mejl för vidare instruktioner angående ditt ärende. Enligt konsumentköplagen har du rätt att reklamera ditt köp till oss inom skälig tid (dock högst tre år). Om du vill reklamera en produkt ska du göra det inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet genom att kontakta oss. Felet ska normalt vara ursprungsfel och inte orsakats av felaktig användning/hantering av varan. Reklamationer som görs inom två månader från det att du upptäckt felet anses alltid ha gjorts i rätt tid.

7.4 Vi på Parfym.se har alltid rätt att ta varan du vill reklamera i retur för att kunna undersöka varan och hantera reklamationen. Du får en retursedel av oss vid en reklamation. . Om reklamationen nekas står du som kund för fraktkostnaden tillbaka till dig på 49kr som vi lägger till på din faktura eller valt betalsätt.
Är reklamationen godkänd återkommer vi via mail med en lösning om en ny vara eller en återbetalning.

7.5 Om du tar emot en skadad eller öppnad kartong vid leverans , kontakta oss omgående, senast 2 dagar efter mottagen leverans. Trasigt emballage eller trasig produkt skall fotograferas och sändas till oss tillsammans med resterande information om din reklamation. Observera att det trasiga emballaget eller den trasiga produkten måste sparas till dess att reklamationen är slutförd och du har fått besked från oss.

8. Ej uthämtade paket

8.1 I samband med ej uthämtade paket uppstår kostnader så som plock, pack, returfrakt, expeditionsavgift, etc. som vi behöver betala till tredje part så som fraktbolag. På grund av detta tar vi ut en avgift om 199 kronor inklusive moms om ett paket ej hämtas ut, som ska täcka en del av dessa kostnader.

8.2 Beroende på postombud, ligger paketet kvar mellan 7-14 dagar innan det skickas i retur till oss som ej uthämtat. Om du ångrar ditt köp och vill inte stå för denna avgift ska du meddela postombudet om att du ”vägrar leverans”, alternativt hämtar ut paketet och därefter returnerar till oss vilket beskrivs under "Ångerrätt”.

9. Tvist

9.1 Vi strävar alltid efter att du som kund ska känna dig nöjd med ditt köp. Om du har klagomål eller anspråk mot oss tar vi gärna emot detta till vår kundtjänst. Vi ber dig att skicka e-post till kundtjanst@parfym.se. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Allmänna Reklamationsnämnden nås antingen via hemsidan www.arn.se eller via adress Box 174, 101 23 Stockholm.

9.2 Om ditt anspråk eller klagomål har uppstått med anledning av köp online finns även en möjlighet att använda sig av EU:s online-plattform för att lösa tvister. EU:s online-plattform nås via https://ec.europa.eu/consumers/odr/. Observera att om du lämnar in ett klagomål via denna plattform, kommer ärendet automatiskt att vidarebefordras till rätt nationellt tvistlösningsorgan.

9.3 Tvist som rör tillämpningen eller tolkningen av dessa köpevillkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras av Allmänna Reklamationsnämnden.

10. Ändringar av köpevillkor

10.1 Parfym Sverige förbehåller sig rätten att vidta ändringar av köpevillkoren.

11. Länkar

11.1 Parfym.se och Parfym Sverige AB kan komma att länka till andra webbsidor. Även om vi har som ambition att säkerställa att vi enbart länkar till sådana webbsidor som delar våra policys, är Parfym Sverige AB inte ansvariga för skydd, sekretess och information inklusive personuppgifter som kund tillhandahåller på andra websidor. Vi rekommenderar att kunden läser personuppgiftsföreskrifterna för den aktuella websidan. (Senast uppdaterat 2021-11-09)

Parfym.se
Varukorg (0) Varukorg (0)

Fri frakt över 499 kr!

Dina favoriter

Parfym AI